Ahad, 29 Ogos 2010

Sekolah Bestari @ Best TARI?


Sangat membanggakan apabila sekolah diiktiraf menjadi Sekolah Bestari, apatah lagi segala jenis bantuan berbentuk kelengkapan ICT diberikan oleh kementerian untuk merealisasikan matlamat iaitu ICT sebagai pemangkin kepada pengajaran dan pembelajaran. Perkara pertama ialah mencelikkan "ahli keluarga" dalam sekolah terhadap ICT, maka terkial-kial jugalah si guru yang setahun sekali menekan punat keyboard demi menunjukkan kemampuan menggunakan teknologi terkini seperti yang diminta. Murid-murid yang sebelumnya "jakun" bagaikan "kera mendapat bunga"," kepala sekolah " pula senyum sampai ke telinga ibarat kata "bagaikan bulan jatuh ke riba", terbisiklah di hati "hm naik satu DG lagilah aku lepas ni".

Lebih dari membanggakan pula apabila
hasil tunjuk ajar para guru maka murid-murid Sekolah Bestari ini semakin pandai download mendownload segala macam images dan video. Kehebatan mereka dalam mengaplikasi kemahiran berICT terserlah ketika Guru Disiplin berjaya merampas pendrive-pendrive yang padat dengan video adegan penyanyi Indonesia Ariel, Luna, Cut TARI dan juga yang seangkatan dengan mereka. Patutkah kita bertepuk tangan kerana kejayaan sebegini atau ada yang mungkin berkata; "itu cuma kes-kes terpencil sahaja."

Sedarlah bahawa kata-kata sebegitu hanya akan memburukkan keadaan dan bakal memburukkan lagi keadaan. Jelas bahawa ramai yang terjebak dengan JENAYAH merogol, sumbang mahram sesama saudara sendiri, cabul dan membuang anak sebenarnya bermula dengan kegharaihan menonton video lucah serta keinginan mencuba aksi-aksi yang ditonton tanpa menilai apakah akibatnya. Apatah lagi peluang dan ruang untuk mencuba perbuatan terkutuk ini sangat luas, berapa ramai anak gadis di luar sana yang rela dipegang tangan dan tubuh mereka hanya dengan sebaris kata-kata cinta, hatta sanggup menyerahkan tubuh kerana takut diugut akan tinggalkan kekasih hati. Begitulah hakikat yang berlaku dewasa ini, jijik untuk diulang sebut tetapi ka
lau tidak dingatkan maka putuslah tugas Dakwah yang terpundak di atas bahu kerana ikrar yang dipegang "Man Qala La Ilaha IllaLlah Fahua Da'in" bermaksud "Barangsiapa yang mengucapkan Tiada Tuhan Yang Disembah Malainkan Allah maka dia adalah Pandakwah (Penyampai kebenaran Agama Islam)."

Tulisan ini bukanlah satu penolakan atau bantahan terhadap pelaksanaan Pembestar
ian Sekolah, tetapi satu muhasabah kepada semua lapisan umat Muhammad s.a.w. khususnya yang terlibat merealisasikan misi ini kerana apa yang kita lakukan dan rencanakan kepada generasi muda zaman ini akan memberikan impak yang cukup besar apabila generasi ini menjadi pemimpin serta penentu corak kehidupan masa hadapan. Sekiranya kita masih hidup ketika itu, apa yang akan kita rasakan jika pemimpin ketika itu dilantik dari seorang pernah merogol, apakah sanggup kita menerima cucu dan cicit yang lahir dari hasil luar nikah ataupun sumbang mahram. Apakah kita sanggup menerima anak-anak sendiri berpelukan dan berciuman dengan pasangan yang bukan mahramnyadi depan pintu rumah sendiri. Kemungkinan ini bakal berlaku seandainya tidak ada usaha menutup peluang dan mengawal faktor-faktor yang boleh meransang nafsu Syahwat muda mudi dewasa ini kerana ransangan sebeginilah mereka bertindak menurut nafsu seterusnya melanggari batas Syariah yang ditetapkan.

Tiada ulasan: