Khamis, 8 Julai 2010

Hikmah dan Iktibar di sebalik Peristiwa Isra' Mikraj



Rasulullah s.a.w adalah merupakan manusia mulia yang membawa kebenaran dan kedamaian ke seluruh pelusuk alam. Baginda adalah sumber hidayah yang melimpahkan sinarnya apabila terdapat kekeliruan dan kesesatan. Cahaya bagi setiap kejahilan. Keputusan bagi setiap persoalan dan permasalahan. Baginda diutus untuk menutup pintu kenabian untuk menjadi pancaran Nur kepada umatnya sehingga langit terpecah belah, bintang-bintang gugur bertaburan dan bumi ini dilipat serta dijadikan sesuatu yang berlainan yang dinamakan kiamat. Sesungguhnya sekelumit dari kisah hayatnya, amat menyayukan kita di dalam menatapi sejarah.
Peristiwa di Gua Hira' yang memperutuskan kenabian kepada baginda, bermulanya perjuangan Jihad di dalam menyebarkan Risalah Allah di atas muka bumi. Betapa Rasulullah s.a.w melihat jalan di hadapannya penuh rintangan, sukar didaki, namun semua itu telah menguatkan keazaman untuk menyedarkan manusia dari kesesatan. Ujian yang bakal dihadapinya itu sungguh berat. Bayangkan bagaimana Rasulullah s.a.w melihat matlamat baginda itu masih jauh daripadanya sedangkan manusia ketika itu sememangnya sedang bergelut dengan adat dan kebiasaan Jahiliah. Dengan tenaga yang terlalu kecil, Rasulullah s.a.w mengorak langkah di dalam menyeru manusia kepada agama Tauhid.
Berbagai ujian dan cabaran dihadapi oleh baginda s.a.w. Beliau dituduh gila dan difitnah, namun semuanya itu dilalui dengan penuh keyakinan dan tidak terusik sedikit pun daripada keimanannya. Para pemuka Musyrikin semakin bingung. Setiap hari semakin ramai pula yang mengikuti Muhammad s.a.w. Lalu ditawarkan kepada baginda kekayaan, kuasa dan wanita. Semuanya itu ditolak oleh Rasulullah s.a.w.
Rasulullah s.a.w berkata : "Bukan semua itu yang aku inginkan. Aku tidak membawa seruanku ini untuk mengambil harta kekayaan kamu, bukan juga untuk menuntut agar diberi pangkat dan kemulian, dan juga bukan untuk aku menjadi raja ke atas kamu. Bukan itu semua. Akan tetapi, Tuhan telah mengutusku kepada kamu untuk menjadi Rasul. Tuhan telah menurunkan ke atasku sebuah kitab, serta memerintahku untuk menyampaikan berita gembira dan berita ancaman. Aku kini telah sampaikan kepada kamu perutusan Tuhanku. Aku telah berusaha menasihati kamu. Jika kamu terima dengan apa yang aku sampaikan itu, nescaya itu menjadi bahagian kamu di dunia dan di akhirat. Dan jika kamu menolaknya, maka aku harus bersabar sampai perutusan Tuhan yang akan mengadilinya di antara aku dengan kamu."
Setelah dari itu, bermula pertentangan dan penganiyaan terhadap kaum Muslimin yang mengikut Rasulullah s.a.w. Hal itu tidak berhenti setakat itu sahaja. Keyakinan umat diuji sekali lagi pada tahun ke sebelas selepas perutusan Muhammad s.a.w menjadi nabi dan rasul. Maka pada tahun itulah berlaku peristiwa Isra' dan Mikraj. Banyak di kalangan umat muslimin yang murtad dan tidak kurang juga bertambah keimanannya.
Peristiwa Isra' dan Mikraj ini merupakan pembersihan dan penyucian yang total dalam pandangan kaum Muslimin dan menjadi benteng pemisah terhadap kaum Musyrikin. Siapa yang yakin terus berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, manakala yang ragu terpisah dengan sendirinya dan menyertai golongan kuffar yang rugi di dunia dan akhirat.



Firman Allah : "Maha suci Tuhan yang menjalankan hambaNya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang kami berkati sekelilingnya supaya Kami memperlihatkan keterangan-keterangan Kami kepadanya. Sesungguhnya Dia Mendengar lagi Melihat." (Al Isra': 1)
Peristiwa tersebut telah mempersaksikan Rasulullah akan kebesaran Allah s.a.w di mana sebelum naiknya Rasulullah s.a.w ke langit, beliau telah dibedah dadanya dan dicuci dengan air zamzam dan dimasukkan hikmah dan iman. Kemudian diIsra'kan baginda pada malam itu dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis dan dipertemukan Rasulullah s.a.w dengan roh para-para Nabi dibeliau mengimami sembahyang sunat di antara mereka.
Di dalam sebuah hadith yang dirawikan oleh Imam Ahmad:
"Berkata Imam Ahmad: Telah berbicara kepada kami Hassan bin Musa, katanya telah berbicara kepada kami Hammad bin Salamah, katanya telah memberitahu kami Tsabit Al Bunani daripada Anas bin Malik, bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Kenderaan Buraq telah dibawakan kepadaku, sedang ia adalah binatang berwarna putih, bentuknya lebih besar sedikit daripada keldai dan kecil dari baghal, kakinya diletakkan di hujung buntutnya.
Aku mengenderainya hingga sampai di Baitul-Maqdis. Aku ikat tali ikatan kenderaan itu di tempat di mana para Nabi mengikat kenderaan masing-masing. Kemudian aku pun masuk ke dalam masjid itu dan bersembahyang dua rakaat, kemudian aku keluar, sedang Jibril datang mendapatiku dan di tangannya ada dua bekas, satu berisi Khamar (arak) dan satu lagi berisi susu. Aku memilih bekas yang berisi susu. Ujar Jibrail: Engkau telah memilih fitrah (yang bersih) Baginda bercerita lagi, katanya : Aku lalu dinaikkan ke kawasan langit dunia, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya.Tiba- tiba satu suara bertanya:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Adam yang datang menyambut kedatanganku, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik. Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang kedua, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya.
Tiba- tiba satu suara bertanya:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan sepupu-sepupuku daripada sebelah ibu, Yahya dan Isa yang datang menyambut kedatanganku, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik.
Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang ketiga, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya.Tiba- tiba satu suara bertanya:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Yusuf a.s yang datang menyambut kedatanganku, rupa-rupanya dia telah dikurniakan sebahagian dengan kecantikan, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik.
Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang keempat, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya. Tiba- tiba satu suara bertanya:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Idris yang datang menyambut kedatanganku, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik.
Di dalam Al Quran Allah telah berfirman : "Dan Kami (Allah) telah mengangkatnya (Idris) ke tempat yang tinggi."
Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang kelima, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya. Seperti biasa satu suara bertanya:

Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Harun yang datang menyambut kedatanganku, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik.
Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang keenam, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya. Tiba- tiba satu suara bertanya seperti biasa:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Musa a.s yang datang menyambut kedatanganku, dan ia mendoakan aku dengan yang baik-baik.
Kemudian kami dinaikkan pula ke lapisan langit yang ketujuh, maka Jibril pun memohon izin untuk menembusinya. Tiba- tiba satu suara bertanya:
Suara: Siapa gerangan engkau?
Jibril : Aku Jibril.
Suara: Siapa bersamamu?
Jibril : Muhammad.
Suara: Sudahkah ia diutus?
Jibril : Sudah.
Kami pun dibenarkan masuk, lalu aku pun bertemu dengan Ibrahim a.s yang datang menyambut kedatanganku, sedang bersandar kepada Baitul Makmur.
Di Baitul Makmur ini ada seramai 70 ribu malaikat yang mengunjunginya pada setiap hari, bila mereka masuk, mereka tidak akan keluar lagi daripadanya. Dari situ aku seorang diri yang meneruskan perjalanan ke Sidratul Muntaha, suatu pohon yang dedaunnya selebar telinga gajah, dan buah-buahannya berjuntai-juntai seperti dari atas para-para. Pohon Sidratul Muntaha itu ditutup dengan perintah Allah. Apa yang menutupnya, maka tiada seorang pun dari makhluk Allah yang sanggup mensifatkan kecantikan dan keindahannya.



Maka disitulah Allah mewahyukan kepadaku apa yang hendak diwahyukan. Dia telah memfardhukan ke atasku sebanyak 50 sembahyang pada siang hari dan malamnya.
Aku pun turun dari situ sehingga sampai ke tempat Musa, lalu ia bertanya kepadaku katanya :
Musa : Apakah yang difardhukan Tuhan kepada umatnya?
Muhammad : Lima puluh sembahyang pada siang dan malam.
Musa : Kembalilah kepada Tuhanmu ! Minta diringankan ke atas umatmu, kerana umatmu tidak boleh menanggung perintah seberat serupa itu. Sesungguhnya aku telah menguji Bani Israel dan kebolehan mereka.
Rasulullah menyambung kisahnya lagi katanya: Aku lalu pergi mengadap Tuhanku lagi dengan memohon: "Duhai Tuhanku ! Apakah dapat kiranya engkau meringankan sedikit ke atas umatku. Tuhan mengurang sebanyak lima sembahyang.
Aku lalu turun dari situ sehingga bertemu dengan Musa, lalu dia bertanya :
Musa : Apa halmu ?
Muhammad : Dikurangi lima sembahyang ?
Musa : Sesungguhnya umatmu tidak sanggup melaksanakannya. Kembali kepada Tuhanmu, pinta dikurangkan lagi bagi umatmu.
Berkata Rasulullah seterusnya : Aku terus berulang antara tuhanku dengan Musa dan setiap kali aku menghadapiNya memohon keringanan, Dia mengurangkan lima sembahyang, sehingga akhirnya menjadi lima sahaja.
Lalu Tuhan berfirman : Wahai Muhammad ! Itulah lima sembahyang setiap siang dan malam, pada setiap satu daripadanya dikira sepuluh, kesemuanya menjadi lima puluh sembahyang.
Barang siapa yang bercita-cita membuat kebajikan, lalu terhalang untuk melakukan, akan dicatatkan baginya satu kebaikan. Jika ia melakukannya, dicatatkan baginya sepuluh kebaikan. Dan barangsiapa yang bercita-cita berbuat kejahatan, lalu dibatalkan cita-cita itu, tidak dicatitkan apa-apa, sehingga ia melakukannya, barulah dicatitkan baginya satu kejahatan.
Aku pun turunlah sehingga bertemu lagi dengan Musa dan aku memberitahunya.
Musa berkata pula :
Musa : Kembalilah kepada Tuhanmu, dan pohon diringankan lagi ke atas umat. Aku tahu umatmu tidak boleh menanggungnya.
Muhammad : Tidak ! aku tidak boleh kembali lagi kepada Tuhanku, aku malu kepadanya. (Hadith diriwayatkan oleh Imam Muslim)
Berkata Baihaqi : Sebagaimana yang tersebut itu bahawasanya Mikraj Nabi naik ke langit berlaku pada malam baginda Rasulullah s.a.w di Isra'kan dari Makkah ke Baitul Makdis.



Kemudian Rasulullah s.a.w bertemu dengan berbagai-bagai kaum yang memperbuat sesuatu yang menjadi balasan ke atas amal perbuatan di akhirat seperti segolongan manusia yang menuai hasil tanaman tetapi semakin menuia semakin banyak hasil tanaman. Maka itulah perumpamaan bagi mereka yang berjihad fi sabilillah yang mana setiap pahala digandakan oleh Allah s.a.w.
Begitu juga dengan golongan yang menyiksa dirinya dengan menghancurkan kepala mereka dengan batu tetapi apabila pecah kepala mereka, kemudian kembali seperti sediakala dan dihempapkan lagi dengan batu sehingga pecah kembali. Begitulah seterusnya yang mana ia adalah iktibar kepada mereka yang malas mengerjakan sembahyang fardhu.
Juga mereka yang suka makan daging busuk yang merupakan perumpamaan mereka yang mempunyai isteri yang sah tetapi masih mencari perempuan-perempuan jalang.
Dan berbagai-bagai lagi peristiwa yang dilihatkan kepada Rasulallah s.a.w mengenai balasan dosa-dosa dan pahala yang akan diberikan di akhirat kelak. Semuanya bergantung di atas amal perbuatan yang kita lakukan di muka dunia ini. Andaikata baik perbuatan yang kita lakukan serta ada nilai pahala di sisi Allah, maka Allah akan membalasnya dengan kebaikan yang berlipat ganda.
Jikalau sebaliknya di dunia, hidup kita lalai dan lupa terhadap perintah Allah, maka sebaliknya pula Allah akan membalas kejahatan dan maksiat yang kita lakukan di akhirat.
Ingatlah kenikmatan maksiat yang kita lakukan di dunia ini amat sekejap, tetapi balasan yang Allah sediakan untuk kita itu teramat panjang dan azab. Bertaubatlah sementara masih berpeluang.
Kesimpulannya, kisah Isra dan Mikraj ini telah berlaku berzaman yang silam dan ia adalah pintu keyakinan terhadap umat manusia menilai nilai-nilai hidup yang soleh lagi sempurna. Hikmah taubat dengan diberikan contoh dibedah dada Rasulullah s.a.w adalah kunci di dalam menerokai alam kerohanian yang tinggi.
Dengan diberinya gambaran penerimaan Rasulullah s.a.w terhadap perintah sembahyang itu, terselit kebesaran dan keagungan hakikat sembahyang sebagai jalan untuk menuju kepada Allah.
Benarlah kata Rasullullah s.a.w apabila ditanya oleh Jibril tentang Ihsan: "Kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatnya. Jikalau kamu tidak melihatNya, maka Dia melihat kamu."
Di sinilah kemuncak pengabdian hamba kepada tuhannya yang terlalu dekat dengan Allah di dalam sembahyang sebagaimana dekatnya Rasulullah s.a.w apabila bertemu dengan Allah di Mustawa.
Firman Allah : "Kemudian dia mendekatkan dan bertambah dekat. Maka jaraknya hanya antara anak panah dengan busurnya atau lebih dekat lagi ." (An Najm: 8-9)
Inilah Musyahadah. Fahamilah hal ini dengan kefahaman yang tajam. Barang siapa yang menghiasi dirinya yang lahir dengan mujahadah, maka Allah akan hiasi batinya dengan Musyahadah. Barang siapa yang kenal dirinya, maka dia akan kenal Allah. Kenal diri dengan Mujahadah. Kenal Allah dengan Musyahadah. Wallahu A'lam.

Tiada ulasan: